Teaching materials: Documentation exercise for RDM workshops
Offline resource |
N/A | Restricted |
Resource ID
345
Access
Open
Autor*in/Ersteller*in
Bres, Ewa Elizabeth
Version
1.0.0
ORCiD
Mitwirkende
Bittner, Christian
Geeignet für...
online, präsenz
Veranstaltungsformat
Einführungskurs, Schulung, Workshop, Übung
Materialformat
Übung
Zielgruppe
Promovierende, Studierende (Bachelor), Studierende (Master)
Thema
Didaktik, Dokumentation
Fachbereich
Fachübergreifend
Dauer
0 - 15 Minuten
Benötigte Zusatzmaterialien
Online Veranstaltungen: Teilnehmende an geeigneter Stelle im Workshop bitten ein Blatt Papier und einen Stift bereitzuhalten oder alternativ könnte ein Tool wie Miro benutzt werden wo jeder Teilnehmende einen Bereich mit den Anweisungen und einen Platz zum Skizzieren zugewiesen bekommt. Präsenz-Veranstaltungen: Papier und ggf. Stifte für die Teilnehmende bereithalten.
Vorkenntnisse
Keine
Lernergebnisse
Diese Übung soll dabei helfen, die Bedeutung, Fallstricke und Vorteile einer guten Dokumentation und ausreichender Metadaten in einem Forschungsprojekt zu erklären und aufzuzeigen.
Sprache
Deutsch, Englisch
Stichwörter
Dokumentation, Forschungsdatenmanagement, FDM, Research Data Management, Forschungsdaten, Open Science, RDM, Schulungsmaterialien, documentation, teaching materials, Research Data, FAIR data principles
Date
20 March 2024
Kurzbeschreibung
This teaching material comprises of an exercise on the importance of data documentation suitable for both in-person and online introductory research data management (RDM) workshops aimed at early career researchers.
The documentation exercise is designed to help explain and show the importance, the pitfalls and the benefits of good documentation and sufficient metadata in a research project.
The exercise is provided both as Powerpoint slides (.pptx) and pdf slides (.pdf) in German and English language. The moderation notes available in the Powerpoint presentations are also provided as separate Word (.docx) documents in German and English.
The exercise was successfully integrated into both online and in person RDM workshops conducted since 2021 by the team of the Research Data Service Center at the University of Bonn (https://www.forschungsdaten.uni-bonn.de/en). The exercise was inspired by the post written by Timothée Poisot on Medium (https://medium.com/@tpoi/do-the-rest-of-the-fucking-analysis-8fcef22fd991) and the wikiHow webpage (https://de.wikihow.com/Eine-Eule-zeichnen).